Rumah Budaya dan seni Berita Olah raga Rumah real estat Makanan dan katering Perdagangan industri Bisnis Keuangan Orangtua-anak Perawatan kesehatan Perjalanan Hotel Pendidikan dan pelatihan Mobil Situs game Hiburan Busana wanita Konsumsi seumur hidup Pemasaran internet Teknologi IT

​Media Australia: Bagaimana jika Parti Komunis China memberi pelajaran bagi kita semua pada akhirnya?

05-19

Laman web Australian Broadcasting Corporation baru-baru ini menerbitkan sebuah artikel yang bertajuk.

Bagaimana jika Parti Komunis China memberi pelajaran bagi kita semua pada akhirnya?

Dari pandangan perspektif Barat, China legap, curiga dan pasti akan panik terhadap virus misteri dan mematikan ini, mereka bimbang Chinaakan hilang kawalan dan berkembang menjadi krisis survival.

Ini seharusnya menjadi "Chernobyl moment" China, seperti bencana nuklear tahun 1986. Kini dipercayai secara umum bahawa bencana itu menjadi titik balik untuk mempercepat perpecahan Kesatuan Soviet.

Ramai orang berpendapat demikiannya. Sebagai contoh, selama beberapa dekad, pemerhati China seperti Zhang Jiadun, seorang sarjana politik Amerika, telah berulang kali meramalkan kejatuhan China. Mereka mengatakan bahawa ekonomi China terkawal, bank-banknya tidak mampu bayar hutang, dan persekitaran di China tidak sesuai didiami. Rakyat pasti akan memberontak.

Walau bagaimanapun, China telah membuktikan berulang kali bahawa orang yang memburuk-burukkan itu salah. Tetapi, adakah krisis semasa akan menghancurkan Beijing? Bolehkah orang yang memburuk-burukkan itu terbukti betul pada akhirnya?

Mereka dapat mempertimbangkan bagaimana China bertindak balas terhadap wabak COVID-19, kemudian tanyakan pada diri kita sendiri sama ada kita begitu cekap?

Parti Komunis China menyekat pusat wabak virus - Provinsi Hubei, China. 57 juta orang terkurung di bandar itu. Jumlah orang tersebut adalah dua kali ganda daripada jumlah penduduk Australia.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia menyebut tingkah laku yang tersebut sebagai langkah yang belum pernah terjadi sebelumnya. Bayangkan kita akan menyekat suatu pinggiran bandar?

Namun, hanya dalam satu minggu, kota Wuhan telah menubuhkan sebuah hospital khas bagi merawat pesakit yang menderita radang paru-paru COVID-19. Hanya dalam satuminggu!

Krisis ini masih belum berakhir, tetapi nampaknya China telah berjaya mengawal penyebaran wabak COVID-19 ini, dan jumlah kesnya semakin stabil.

Beijing akan memberitahu anda, apa rahsia kejayaan China. Kepemimpinan Parti Komunis China yang kuat telah membiarkan lebih daripada 500 juta orang keluar dari kemiskinan. China juga telah membina bandar-bandar baru yang cemerlang, dari negara-negara yang dulu terdapat banyak  desa hingga kini terdapat banyak bandar-bandar pusat.

Sebaliknya, Australia membincangkan pembinaan rel berkelajuan tinggi selama beberapa dekad. Tapi rel berkelajuan tinggi China telah selesai dibina dengan cepat. Kereta api cepat-kilat menghubungkan bandar-bandar terbesarnya.

Sydney masih tidak mempunyai lapangan terbang kedua, tetapi Beijing telah membina lapangan terbang terbesar di dunia.

China pernah diejek sebagai "orang sakit di Asia", dan bahkan rakyatnya tidak dapat memberi makan, kini China merupakan enjin pertumbuhan ekonomi global, dan diharapkan dapat melampaui Amerika menjadi ekonomi terbesar di dunia.

Bayangkan pemandangan Beijing dalam tempoh 20 tahun lalu. Pakar berulang kali meramalkan bahawa China akan runtuh, tetapi China telah menyaksikan perang tanpa henti yang dilancarkan oleh negara-negara Barat di Afghanistan dan Negara Timur Tengah, kejatuhan bank-bank Barat yang menyeret dunia ke dalam krisis kewangan, juga melihat  kebangkitan nasionalisme dan populisme yang mengikis struktur sosial demokrasi Barat dan memperburuk polarisasi politik.

Sekarang, dunia telah berkait rapat dengan China. Kilang-kilang China membekalkan produk ke seluruh dunia. China membuat telefon pintar kita dan menggunakan sumber yang kita keluarkan.

Australia khususnya sangat bergantung pada China: ekonomi China juga bergantung pada Australia, kita semua saling bergantung antara satu sama lain.

Penafian: Artikel ini direproduksi dari media lain. Tujuan pencetakan ulang adalah untuk menyampaikan lebih banyak informasi. Ini tidak berarti bahwa situs web ini setuju dengan pandangannya dan bertanggung jawab atas keasliannya, dan tidak memikul tanggung jawab hukum apa pun. Semua sumber daya di situs ini dikumpulkan di Internet. Tujuan berbagi hanya untuk pembelajaran dan referensi semua orang. Jika ada pelanggaran hak cipta atau kekayaan intelektual, silakan tinggalkan pesan kepada kami.
Tautan ramah:
© Hak Cipta 2006-2020 camscannerbest.com      Hubungi kami   SiteMap